onsdag 5 maj 2010

Elev = Lärare

I delstaten Maine, USA hämtade ett gäng från Falkenberg för tre år sedan en ovärderlig mängd inspiration och information om En-till-En. All den input vi fick gav oss de slutgiltiga argumenten för att dra igång en satsning på En-till-En på hemmaplan.
Nu är jag tillbaka igen i ett strålande vårvackert Maine och har förmånen att få följa upp och ta del av den utveckling som skett sedan sist, vilket känns mycket inspirerande.

Först ut, ett besök på Yarmouth Highschool som haft En-till-En i olika omfattning i 6 år. Där pratade vi om allt som tänkas kan med elever, lärare, skolledare och IT-pedagog men en sak som stannade hos mig var att de lade stor vikt vid och mycket tid på sina lärares kompetensutveckling. De såg ett fortsatt ökat behov av detta och sätter just nu av två timmar i veckan och någon heldag per år för detta. Och inte sällan engagerades elever … som utbildare!

På Yarmouth ges elever ibland uppgifter som att försöka hitta olika nya sätt att presentera saker och sedan dela med sig av sina ”fynd” eller screena exempelvis Youtube efter bra filmsnuttar som fokuserar på ett specifikt ämne. Resultatet får de sedan delge sina lärare. De får också hjälpa till med att utbilda sina lärare i olika programvaror.
Så självklart och så enkelt! Hur ofta händer detta hos oss? Hur får vi det att hända oftare?

Det tror jag bestämt att jag ska tänka vidare på. Det och en hel del mera som snurrat igång här. Återkommer!

3 kommentarer:

  1. Jatack för fortbildning och ja tack för att låta eleverna vara med och visa oss vad de kan. Det är lika genialiskt som enkelt...det gäller bara att komma på...samt att få de som bestämmer att låta det bli en möjlighet ...

    Spåna vidare och delge oss som hungrar efter nytt =)

    SvaraRadera
  2. Det var jäkligt intressant att höra hur de på Yarmouth nu börjar förstå att en ny syn på lärande, pedagogik, lärarrollen behövs!
    Jag skrev lite om det i min blogg nyss:
    http://www.bcsweden.se/23421-Blog

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med Hans (även om jag är en dag efter ;)
    Även jag har skrivit i det i min blogg nyss: http://ikt-pedagog.blogspot.com/2010/05/vad-vore-en-bal-pa-slottet.html

    SvaraRadera