onsdag 28 april 2010

Konsekvensen av att vara långt fram


Det har nu gått några dagar sen vår En-till-En dag i Falkenberg i förra veckan och jag ger mig på att försöka summera mina tankar lite.

För ett år sedan sa vi i Falkenberg till oss själva att vi inte längre tyckte att vi hade så mycket mer att berätta. Vi var ärligt talat ganska trötta på vår story efter att ha dragit den x antal gånger för över 1000 personer på ett år. Energin behövde kanaliseras till verksamheten. Det var dags att försöka lyfta projektet ett steg ytterligare, annars skulle vi inte få så värst mycket nytt att berätta.

När den andra forskningsrapporten kom ut i slutet av augusti stärktes vi i våra tankar om att det var dags att erbjuda våra En-till-En pedagoger mer stöd. Martin Tallvid och Helena Hallerström pekade tydligt ut just stöd och påfyllnad för pedagogerna som ett förbättringsområde. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra eller hur men satte av tid på alla skolors agendor så att det skulle vara möjligt att samla alla lärare samtidigt vid fyra tillfällen under året.

Det känns bra att ett år senare kunna säga att vi gjorde helt rätt! Under rubriken Tänk Vidare har alla lärare på En-till-En skolorna träffats för att diskutera pedagogisk utveckling med hjälp av IT. Målet har varit att ge alla en gemensam grund för att kunna diskutera pedagogik i vardagen och jag tror vi har lyckats ganska bra med att "plantera" i huvudsak tre olika forskningsmodeller som plattformar för dessa diskussioner på våra skolor. Arbetet är bara påbörjat men det går framåt, ingen tvekan om, och vi går främsta ledet.

Jag skulle kunna skriva ett par tre spaltkilometer om Tänk Vidare men låter det vara till en annan gång. Istället vill jag reflektera kort över lite av den input och de intryck och bilder av hur det är i andra kommuner som jag fick under besöksdagen.

Det vi gör och tänker i Falkenberg runt pedagogisk utveckling kopplat till En-till-En är för oss så självklart. Och, vi tänker hela tiden att det här måste gå fortare och att vi har sååååå mycket mer att utveckla och förbättra. Vi är inte nöjda! Men när man då, som jag i onsdags. möter andra och får höra deras historia, inser man att det i många fall är så oändligt mycket mer kvar att utveckla i andra kommuner och att vi i lilla Falkenberg på många sätt kommit riktigt långt.

Inte ens i de större kommunerna med goda resurser, närhet till universitet och högskolor och större företag tar man sig råd att tänka vidare om IT och pedagogisk utveckling. Tvärtom så ter det sig stundtals som att man tänker ganska trånga tankar skolan i framtiden. Det är kluvet. För visst är det gött att kunna säga att vi "ligger långt fram" i Falkenberg. Men det är ju å andra sidan tack vare att många ligger efter, och DET är inte lika kul. Kom an! Nog kan ni väl spurta lite. Åtminstone ikapp oss :)

tisdag 20 april 2010

Alla vägar bär till Falkenberg?

Gör just de sista förberedelserna inför morgondagens heldag om En-till-En i Falkenberg. Drygt 250 anmälda deltagare är på väg mot vår lilla kommun och det ska bli otroligt roligt att få möta alla och bjuda på vår story och våra erfarenheter. Allra roligast är nog att så många människor får tillfälle att mötas och prata om sånt som är viktigt. DET är häftigt, och det händer just här, just nu i Falkenberg, Sveriges IT-kommun. I like!
Varmt varmt välkomna alla!!!

lördag 17 april 2010

Läsplatta = Platt läsning?

Deltog i ett intressant idéseminarium på Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK) i Jönköping i måndags. Berättade lite om vad vi gör i Falkenberg, om En-till-En och Tänk Vidare och fick en hel del input tillbaka, bland annat om e-book, ett försök med läsplattor i Jönköpingsskolor. Måste fundera lite mer på det där med läsplattor. Är inte helt säker på vad jag tycker om dem än … tänkte jag först. Men sen tänkte jag lite vidare … och såg ljuset … kanske :-)

Läsplattan är i sig ännu en fantastisk uppfinning, ingen tvekan om, men det är med den precis som med datorn. Det som vanligt handlar inte om tekniken utan om hur man använder denSå … för mig blir läsplattan precis lika ointressant som datorn blir om man bara låter den ersätta ett annat verktyg, kostsam och till ingen nytta. Intressantare dock, om man använder de nya möjligheter den tillför för att omdefiniera elevens uppgifter så att de uppnår högre kunskapskvaliteter. Då, kan den vara mer motiverad.

Det finns absolut fördelar med läsplattor i skolan och många av dem hade man bra koll på i Jönköping.
  • Man behöver bara hålla ordning på EN bok men har tillgång till 1000-tals titlar.
  • Aktat ovanstående borde man som elev kunna ha alla läroböcker man behöver i en läsplatta.
  • Man behöver inte bli stressad av att höra hur fort andra läser och vänder blad när man själv läser långsamt när man sitter och läser tillsammans med andra.
  • Man kan läsa vilken bok som helst utan att pekas ut som dålig läsare. Allas läsplattor ser ju likadana ut. Extra viktigt för den som har behov av att läsa enkla texter bland de om läser mer avancerat. De slipper känna sig exkluderade.
  • Man kan anteckna på läsplattan och spara ner sina anteckningar digitalt.
  • Man läser på en skärm vars bild inte försämras av starkt ljus eller blänker.

Bra så, men vad jag funderade på är vad man digitaliserar och varför, och om det är läromedel, vilken kunskapssyn de står för. Förändrar man inte något blir läsplattan inget annat än en ersättning för boken så som den ser ut idag, och teknologin utnyttjas inte till att ge läsningen nya dimensioner och nytt innehåll även om den skulle kunna. Risken är stor att läsplatan bara ersätter dagens böcker på samma sätt som SmartBoarden riskerar att bli en ersättare för dagens whiteboard och bidrar till att cementera gammal pedagogik istället för att utveckla ny. Varningsflagg!

Läste i veckan en artikel i Computer Sweden om Bonniers, deras nya tidningsapp (utvecklad i Sverige) och tidskriften Popular Science som hyllas av Steve Jobs. (Missa inte den lilla filmen i slutet av artikeln) Och ... det flämtade till en låga av hopp i mig. Kanske finns det även i förlagsvärlden folk som kan tänka om och tänka vidare. Kanske kan även utformningen av läromedel utvecklas. Kanske kan läsplattan ändå ge läsning och läromedel en ny dimension. Om skolan frågar efter och ställer krav på det förstås.

Om en dryg månad möter vi i Falkenberg ett svenskt läromedelsförlag för att diskutera runt läromedel och digitalisering. Ska bli mycket intressant att höra hur de resonerar. Min stora farhåga är att de är alltför mycket inne på samma i ny förpackning. Att man ser den digitala miljön som en ny arena för samma innehåll. Att man oreflekterat stoppar in boken i datorn precis som den är och därmed inte tillför något nytt trots de enorma möjligheter teknologin erbjuder. Jag hoppas innerligt att mina farhågor kommer på skam.

Annars är jag stundtals rätt hoppfull. Som i kväll, nyss hemkommen från en ohyggligt bra konsert med Sara Dawn Finer och hennes grymma musiker. Så om ni undrar så … nej, jag har inte skrivit hela det här inlägget nu, men jag fick energi att göra klart och publicera =) Tack Sarah!